Att ge mervärden

Dagens varuhus ska inte bara vara en plats där man går in, tittar på det man vill ha, provar det om det rör sig om ett plagg, bestämmer sig för om man vill köpa produkten ifråga, i så fall betalar och sedan går. Ett varuhus måste kunna bjuda på betydligt mer än så, och inte minst få kunderna att känna sig omhändertagna.

Många varuhus har idag kundklubbar av olika slag. Dessa fungerar oftast så att alla inköp på varuhuset ger poäng, och när man kommer upp i ett visst antal poäng får man en värdecheck, eller någon form av rabatt på sitt nästa inköp. Varje varuhus med självaktning bör ha en kundklubb, men för att verkligen stå ut gäller det att erbjuda medlemmarna något mer. Det skulle t.ex. kunna handla om att en gång om året göra om ett våningsplan till en tillfällig second hand-butik, där medlemmarna i kundklubben kan sälja sina kläder och designprylar. Även om varuhuset tar ut en kommissionsavgift för att sälja kläderna skulle det kanske inte löna sig rent ekonomiskt, men de som lockas till varuhuset för att shoppa second hand går kanske därifrån med flera nya inköp. På det sättet kan det hela bli mycket lönsamt.

Happenings och tjänster

Andra typer av arrangemang, som kan vara öppna för enbart kundklubbens medlemmar, eller för alla intresserade, är föreläsningar om olika ämnen relaterade till de produkter som säljs på varuhuset. Det kan vara en modevetare som föreläser, eller en representant för ett företag vars produkter börjar säljas på varuhuset.

Många varuhus erbjuder idag personal shoppers, alltså personer som är anställda av varuhusen, och har till uppgift att hjälpa de kunder som så önskar att hitta plagg som passar deras stil. Det finns många möjligheter att ta det här ett steg längre. Man kan t.ex. tänka sig inredare som kan komma hem till kunderna, mäta deras hem och komma med förslag på möbler som passar såväl stil- som utrymmesmässigt. En annan möjlighet är att erbjuda träningsrådgivare, som kommer med förslag på lämpliga motionsformer och utrustning för dessa.