Framtidens butikshandel: hybrider och hemkörningar

Idag har geografiskt läge allt mindre betydelse för vilken mat du kan äta, vilka kläder du kan ha på dig och vilken inredning som finns i ditt hem. Onlineshopping fortsätter växa och inget tyder på att det handlar om en passerande trend. Kommer det finnas fysiska butiker i framtiden? Och hur kommer dess digitala ersättare att fungera?

En anledning till att e-handeln växer är att hemkörningarna blivit snabbare på senare år, till stor del tack vare digitaliserande och effektiviserande mjukvaruintegration i transportsektorns fordon – såsom körjournaler. Dessa tjänster kan du, till exempel finna hos: https://traxet.se/elektronisk-korjournal. Det är bekvämt med hemkörning. Varför ska du ta dig till butiken, när butiken kan komma till dig? Om det är smidigare, utan att för den sakens skull kosta en massa mer – vad finns det då för argument mot att beställa hem varor, snarare än att handla ute på stan?

Kommer fysiska butiker försvinna?

Det korta svaret på den frågan är: nej. Även om vi ser stor tillväxt inom e-handel är det inte särskilt troligt att de fysiska butikerna helt kommer upphöra att existera. Snarare kommer vi se en ökad nivå av hybridisering mellan det digitala och fysiska. Till exempel: butiker som i större utsträckning använder sig av pekskärmar, självbetjäning och digitala provrum. Vissa tror även att butiken dimensioner kommer att förändras – att de kommer bli mindre till ytan och mer automatiserade.

Idag är det som är mest avgörande för huruvida du genomför ett köp online, eller i en fysisk butik är kategorin på varan. Men i framtiden tror man att multikanalkonsumenten – som både besitter nödvändig kunskap både inom e-handelns och de fysiska butikernas köpprocesser kommer utgöra normen.

Vill du få framtidens handel redovisad i siffror? Handelsfacket släppte hösten 2016 en rapport där de presenterade sina projektioner för e-handelns tillväxt. Ett videoutdrag från denna rapport ser du nedan: