Inspirerande reklam

Mycket negativt har genom åren sagts om reklam, men när reklam är bra kan den vara både inspirerande och banbrytande.

Vi har tidigare skrivit om att det finns vissa ställen i världen som helt har förbjudit reklam och ett utav dessa ställen är São Paulo i Brasilien, som alltså helt förbjudit från att sätta upp reklam på gator och torg. Vi diskuterade även i inlägget att det är tråkigt utan reklam, för reklam kan faktiskt vara roligt på många olika sätt. Reklam kan även vara inspirerande och i längden leda till en bättre värld. Många företag satsar nämligen nu på reklam som verkligen sätter spår oc
h som är positiv för alla.

Snabbaste 70-åringen i reklam

Ett exempel på sådan här reklam, som man kan läsa om i den här artikeln är en reklam med världens 4309087-hotorget-tunnelbanan-1snabbaste 70-åring. Senioren heter Barbro Brobäck och hon blev alltså världens snabbaste när hon deltog i veteran-VM i fridrott i Frankrike. Efter att hon vunnit mästerskapet ska hon nu fronta en stor kampanj för träningskläder. Det är Åhléns som har valt att använda Barbro som frontfigur i den nya reklamkampanjen och det man vill göra med reklamen är att visa att den kvinnliga befolkningen faktiskt inte bara består av unga, snygga tjejer och att äldre också kan. Man vill även locka folk som är äldre att bära riktigt snygga kläder när de motionerar och sportar.

Fler positiva reklam

Det är dock inte bara med den här reklamkampanjen som man vill göra ett intryck och en bättre värld. De senaste åren har vi sett ett antal sådana här riktigt bra och positiva reklamer. Exempelvis har man i USA valt att använda en liten flicka med Downs syndrom i en reklam för barnskor. Några andra exempel på sådana här reklamer är:

  • Dressmans kalsongreklam där de visar män med olika kroppformer och hyllar den perfekta mannen.
  • Ett tysk kextillverkares reklamfilm där ett manligt gaypar är huvudrollerna.
  • Nikes reklamfilm där man får följa en tennisstjärnas problemfyllda resa mot att bli så bra som sin idol.