Kom igång med webbshop

Att starta en webbshop är det många som drömmer om, men för att göra detta på ett så enkelt och smidigt sätt som möjligt finns en hel del saker att tänka på.

Onlinemarknaden växer så den knakar och många företagare kan dra fördelar av att även öppna upp en webbshop på nätet för att nå ut med sina varor. Något som till exempel Driva Eget tipsar om är följande för att dra nytta av en webbshop i sin verksamhet:

– Som ett komplement till din nuvarande verksamhet, för att nå ut till en ny marknad.
– Genom att gå ihop med andra företag och sälja era produkter under ett gemensamt varumärke direkt till slutkund.
– Genom att vinkla om din affärsmodell och bara sälja på nätet.

shoppa-online-tangentbort-ehandelMen något som inte ska glömmas är att det krävs mer än en shop och lite produkterför att lyckas med sin webbshop. Något vi tidigare tipsat om är till exempel att ha ett lager för sina varor och produkter, och har man redan en butik är det extra viktigt att hålla de olika lagren separata. Detta eftersom att en butik och en webbshop som delar lagar samtidigt får slut på varor och har man alltid några i butiken eller några att sälja online så står man aldrig utan en produkt. Likaså ska man för butik och webbshop hålla bokföringen åtskild för att inte råka ut för skatteproblem, något som lätt blir svårt att göra när både butik och webbshop hämtar prylar från samma lagerutrymme.

Annat att tänka på

Något som Driva Eget även tipsar om är att se över marknaden för sina produkter innan man öppnar sin webbshop, kontrollera konkurrensen och marknadsföra sig smart. Likaså tipsar man om att alltid erbjuda kunden en säker betalning, ha en enkel och lättförståelig webbplattform för kunden att navigera på samt även att försöka synas lite extra i sökresultaten på Google för att locka trafik. Lyckas man med dessa punkter kan man sedan lyckas med sin webbshop – men håll ut, vinsten syns först några månader efter att webbutiken kickat igång.