Lyckas med e-handel med smarta logistiklösningar

Det finns flertalet olika knep att ta till för att lyckas med sin affärsidé, men bästa är att lyssna till sina kundkrets och på experterna speciellt när det handlar om att lyckas med sin e-handel i en allt mer konkurrenssatt värld. Därför finns det en enda sak att lägga mer fokus på – att effektivisera sina interna och externa logistiklösningar.

”De gemensamma nämnarna för framgångsrika e-handlare 2017 är att de: Löst logistiken, haft bra marknadsföring, samt varit tydliga och trygga med betallösningar och leverans”, säger Emma Lindgren till Veckans Affärer.

Som citatet ovan skvallrar om är en av de viktigaste nycklarna till en framgångsrik e-handel att lösa logistiken. Det kan vara allt från att uppdatera sitt interna pim system till att lösa leveranserna till kunden på ett nytt och smart sätt. Även som Veckans Affärer skriver så anser även experterna hos InternetWorld att nyckeln till framgång är att satsa på sin logistik. Men varför då? Jo. För att det är just inom logistiken som kundupplevelsen tar mest stryk.

Smart system och snabb leverans

I InternetWorld skriver man att e-handel just handlar om logistik och det betyder kort sagt att man måste ha en fungerande logistiklösning för att kunna få en fungerande e-handelslösning. Dessa två går hand i hand. Världsledande på marknaden är idag Amazon, en amerikansk e-handel, och den korta enkla förklaringen till detta är logistiken. Med det sagt ska man inte tro att svenska e-handlare är dåliga tvärt om. Svenska e-handlare är duktiga på att marknadsföra sig online och optimera sina sajter för kunden och sökmotorn, göra besökarens upplevelse av sajten positiv och slutligen är vi svenskar bra på att erbjuda enkla moderna lösningar. Vad fokus däremot måste växlas till är att lösa så logistiken blir ännu mer optimal.