Profilreklam & goodiebags

Idag är det allt vanligare att företag marknadsför sig själv på internet, men man ska inte glömma kraften i traditionell marknadsföring där man syns i verkliga livet och kanske också gör något extra för sina kunder – såsom att synas på stan med profilreklam eller dela ut goodiebags som tack för deltaganden i olika event.

På mässor och olika sportevent syns alltid flaggor och stora banderoller med företagens namn som sponsrat eventen eller som vill synas i samband med eventet. Dessa kallas för profilreklam och kommer i form av alla möjliga sorter, företaget Axon Profil erbjuder till exempel allt från profilreklam att ställa ut på mässor till presentreklam i form av nyckelringar, pennor eller till och med hälsoprodukter som företagen kan sätta logga och namn på. Dessa ger man sedan ut gratis för att göra sitt företag synligt bland de potentiella kunderna, vilket också är anledningen till att galor såsom Grammy galan i USA delar ut goodiebags fyllda till bredden med olika produkter och saker från diverse företag – och det kan vara i princip vad som helst som delas ut. Årets Elle-gala delade ut presentpåsar till de inbjudna gästerna med ett värde av närmare 4 000 kronor, och visst va påsen populär. Enligt chefredaktören var det till och med gäster som inte kunde närvara på galan som hörde av sig och bad arrangören att skicka hem påsarna till dem, och det är inte så konstigt med tanke på allt lyxigt den innehöll från de olika företagen som ville synas i samband med galan. Här i denna video visar en av gästerna vad hon fick med sig hem:


Välj rätt presentreklam

Något som är väldigt viktigt att ha I åtanke när man ska dela ut present- eller profilreklam är att välja rätt sorts produkter anpassade till ämnet och tillfället de delas ut på. Till exempel skriver forskning.se om hur många event könsprofilerar sina giveaways på ett sätt som många gånger känns stereotypiskt. Ett exempel man bland annat tar upp är goodiebagen som ofta delas ut på olika tjejlopp såsom på Vårruset. I dessa är innehållet väldigt anpassat efter en sorts kvinna som gärna hänger i härliga tjejgäng, har rätt kläder på sig, som gillar att sminka sig och tycker om att ha rätt nagellack i enlighet med rådande trend. En stereotyp med andra ord. Så tänk på att alltid vara könsneutral när du marknadsför dig med profilreklam så att produkten kan uppskattas såväl av hon, han och hen!