Roligare med reklam

Det digitala året – har 2014 kallats. Och nog är det säkert så, de senate åren har nog varit digitala år. Men nu är den stora frågan, vad händer 2015? Kommer den digitala trenden att fortsätta, eller är det dags för det analoga att åter ta sin plats på marknaden? För det är ju faktiskt så att till exempel skyltar, med allt från broschyrställ på väggen till stora affischtavlor, faktiskt ger staden liv.

öppet skylt öppetskylt

Det finns ju dock en stad där det inte finns någon reklam på väggarna i staden. Det är i São Paulo i Brasilien vi syftar på, som för nästan 10 år sedan valde att ta bort all reklam. I början var  väldigt många skeptiska till idéen att det inte skulle vara någon reklam men nu verkar det vara många som har  vant sig. Men trots att en kanske förstår tanken bakom det rekklamfria så är det väl ändå lite tråkigt utan de? Reklam kan ju faktiskt vara väldigt roligt – och dessutom vägledande när det är dags för att handla. Då är det väl ändå bättre att ha reklam som är ordentligt betraktat av reklamombudsmannen (RO), så att det inte kommer upp någon dålig reklam. Att dessutom höja kvaliteten på reklamen kan ju vara en idé? För om det inte kommer vara några företag som sponsrar våra gråa hus med sina färgglada budskap, kommer det snart att bli väldigt tråkigt att gå på stan. Och visst kommer det kanske ett konstverk eller två som sätts upp, men det lär knappast bli mycket eftersom ingen kommer att vilja finansiera det utan att få sätta sitt namn efter. Tråkigt, men sant.

Nåväl. Nu är det ingenting som säger att Stockholm kommer att bli som São Paulo i Brasilien. Kanske blir 2015 det år som vi istället får ännu mer reklam? Analog reklam, snarare än det digitala. Eller så kombineras det? Det är antagligen kombinationen som är det bästa, som man valt att göra här.