Drömvaruhuset på webben

Idag har nästan inte någon butik råd att inte finnas på webben. Handeln på nätet ökar stadigt, framför allt eftersom det där finns tillgång till ett nästan oändligt utbud. Den som funderar på att starta ett varuhus bör därför studera konkurrenterna på nätet noga, inte minst för att plocka upp och utveckla deras bästa idéer.

Det finns flera framgångssagor när det kommer till näthandel. Den allra största är den om Amazon, ett företag som anses vara så stort att de hotar många mindre aktörer, inte minst på bokmarknaden. Andra stora aktörer är amerikanska Zappos, som säljer skor på nätet, och Sierra Trading Post, som från början sålde restlager av friluftsutrustning, men som idag även säljer kostymer och resväskor.

Men det finns också många mindre lyckade berättelser. Att lyckas på nätet handlar om många saker, och det finns flera aktörer som inte räckte hela vägen fram. I Sverige ledde detta till att nätbutiker länge hade dåligt rykte. Idag bör man dock inte låta sig förskräckas av detta. Faktum är att många av de stora, internationella jättarna håller på att upptäcka att svenskar gärna köper saker på nätet, och därför lanserar svenskspråkiga varianter av sina sajter. Det gäller till exempel det tyska företaget Rose, som säljer cyklar och cyklekläder.

Så hur skapar man då den ultimata näthandeln? Till att börja med måste man se till att det är enkelt för kunden att räkna ut hur mycket hen kommer att få betala i slutändan. Att beställa från länder utanför EU är alltid något av ett vågspel, eftersom man som köpare kan få betala tull för varan. Därför växer näthandeln snabbast inom Europeiska Unionen.

Kunden ska inte ta risker

Allra bäst är om man som säljare kan erbjuda gratis frakt, och fria returer. Många näthandlare har idag detta, åtminstone om man handlar för en viss summa. Som tillval finns ofta snabbare frakt, och då får man också betala extra.

Det är naturligtvis inte alltid möjligt för en nätbutik att erbjuda detta. Det beror på företagets ekonomiska situation, vilken typ av varor som säljs, och mycket annat. För vissa varor kan det dock vara en stor fördel att kunna erbjuda fria returer. Det gäller till exempel Zappos, som byggt en stor del av sin framgång på det faktum att kunderna kan skicka tillbaka skorna om de inte passar.